Dane kontaktowe
Punkt EUROPE DIRECT
Zielona Góra
ul. Podgórna 7, pokój 143
65-057 Zielona Góra
Dwie trzecie stron sklepów internetowych nie spełnia wymogów wynikających z podstawowych unijnych praw konsumenckich – wynika z akcji kontrolnej koordynowanej przez Komisję Europejską. Chodzi przede wszystkim o brak informacji na temat możliwości odstąpienia od umowy, ostatecznej ceny czy kosztów dostawy. W kolejnym kroku krajowe organy będą sprawdzać, czy nieprawidłowości zostały wyeliminowane.
Komisja Europejska opublikowała wyniki ogólnoeuropejskiego przeglądu („akcji kontrolnej UE”) około 500 sklepów internetowych, sprzedających odzież i obuwie, meble i artykuły gospodarstwa domowego oraz urządzenia elektryczne. Akcję kontrolną przeprowadziły urzędy ochrony konsumentów w 27 krajach pod kierownictwem Komisji. Z ustaleń wynika, że dwie trzecie skontrolowanych stron internetowych nie spełnia wymogów wynikających z podstawowych unijnych praw konsumenckich.
Komisarz do spraw wymiaru sprawiedliwości Didier Reynders powiedział: - Nie do przyjęcia jest fakt, że dwie trzecie sklepów internetowych nie przekazuje europejskim konsumentom informacji o przysługujących im prawach związanych z dostawami online w należyty sposób. Prawa unijne, takie jak prawo do zwrotu towaru w terminie 14 dni, zwiększają zaufanie konsumentów do robienia zakupów przez internet. Nie można obchodzić tych praw poprzez zamieszczanie informacji o nich drobnym drukiem.
Unijna dyrektywa w sprawie praw konsumentów zapewnia każdemu konsumentowi prawo do otrzymywania jasnych, poprawnych i zrozumiałych informacji na temat warunków dostawy, prawa do odstąpienia od umowy i gwarancji prawnej w przypadku wadliwych produktów.
Oto niektóre z najważniejszych wyników akcji kontrolnej:
W następnej kolejności urzędy krajowe przeprowadzą szczegółowe postępowanie wyjaśniające w sprawie wymienionych powyżej nieprawidłowości i wezwą handlowców do skorygowania stron internetowych. W razie konieczności urzędy ochrony konsumentów uruchomią krajowe procedury w zakresie egzekwowania prawa, aby zapewnić pełne przestrzeganie przepisów przez handlowców.
Kontekst
Współpraca w zakresie ochrony konsumenta to sieć urzędów odpowiedzialnych za egzekwowanie unijnych przepisów konsumenckich w celu ochrony interesów konsumentów we wszystkich państwach UE, na Islandii, w Liechtensteinie i Norwegii. Działania urzędów koordynuje się na poziomie unijnym, aby rozwiązywać problemy o charakterze transgranicznym.
Obowiązujące od 17 stycznia 2020 r. nowe rozporządzenie w sprawie współpracy w dziedzinie ochrony konsumentów przyznaje urzędom ochrony konsumentów większe uprawnienia i usprawnia współpracę między Komisją Europejską a organami państw członkowskich na rzecz eliminowania złych praktyk wobec konsumentów.
Ogólnounijne akcje kontrolne są przeprowadzane każdego roku przez sieć współpracy w zakresie ochrony konsumenta w oparciu o wspólny kwestionariusz przygotowany przez Komisję Europejską. Zakres prowadzonych badań obejmuje tematy, które najczęściej pojawiają się w skargach konsumentów. Celem akcji jest kontrola stron jak największej liczby sklepów internetowych, by sprawdzić w tej sposób większą część rynku.
Dodatkowe informacje
Załącznik
Dwie trzecie stron sklepów internetowych nie spełnia wymogów wynikających z podstawowych unijnych praw konsumenckich – wynika z akcji kontrolnej koordynowanej przez Komisję Europejską. Chodzi przede wszystkim o brak informacji na temat możliwości odstąpienia od umowy, ostatecznej ceny czy kosztów dostawy. W kolejnym kroku krajowe organy będą sprawdzać, czy nieprawidłowości zostały wyeliminowane.
Komisja Europejska opublikowała wyniki ogólnoeuropejskiego przeglądu („akcji kontrolnej UE”) około 500 sklepów internetowych, sprzedających odzież i obuwie, meble i artykuły gospodarstwa domowego oraz urządzenia elektryczne. Akcję kontrolną przeprowadziły urzędy ochrony konsumentów w 27 krajach pod kierownictwem Komisji. Z ustaleń wynika, że dwie trzecie skontrolowanych stron internetowych nie spełnia wymogów wynikających z podstawowych unijnych praw konsumenckich.
Komisarz do spraw wymiaru sprawiedliwości Didier Reynders powiedział: - Nie do przyjęcia jest fakt, że dwie trzecie sklepów internetowych nie przekazuje europejskim konsumentom informacji o przysługujących im prawach związanych z dostawami online w należyty sposób. Prawa unijne, takie jak prawo do zwrotu towaru w terminie 14 dni, zwiększają zaufanie konsumentów do robienia zakupów przez internet. Nie można obchodzić tych praw poprzez zamieszczanie informacji o nich drobnym drukiem.
Unijna dyrektywa w sprawie praw konsumentów zapewnia każdemu konsumentowi prawo do otrzymywania jasnych, poprawnych i zrozumiałych informacji na temat warunków dostawy, prawa do odstąpienia od umowy i gwarancji prawnej w przypadku wadliwych produktów.
Oto niektóre z najważniejszych wyników akcji kontrolnej:
W następnej kolejności urzędy krajowe przeprowadzą szczegółowe postępowanie wyjaśniające w sprawie wymienionych powyżej nieprawidłowości i wezwą handlowców do skorygowania stron internetowych. W razie konieczności urzędy ochrony konsumentów uruchomią krajowe procedury w zakresie egzekwowania prawa, aby zapewnić pełne przestrzeganie przepisów przez handlowców.
Kontekst
Współpraca w zakresie ochrony konsumenta to sieć urzędów odpowiedzialnych za egzekwowanie unijnych przepisów konsumenckich w celu ochrony interesów konsumentów we wszystkich państwach UE, na Islandii, w Liechtensteinie i Norwegii. Działania urzędów koordynuje się na poziomie unijnym, aby rozwiązywać problemy o charakterze transgranicznym.
Obowiązujące od 17 stycznia 2020 r. nowe rozporządzenie w sprawie współpracy w dziedzinie ochrony konsumentów przyznaje urzędom ochrony konsumentów większe uprawnienia i usprawnia współpracę między Komisją Europejską a organami państw członkowskich na rzecz eliminowania złych praktyk wobec konsumentów.
Ogólnounijne akcje kontrolne są przeprowadzane każdego roku przez sieć współpracy w zakresie ochrony konsumenta w oparciu o wspólny kwestionariusz przygotowany przez Komisję Europejską. Zakres prowadzonych badań obejmuje tematy, które najczęściej pojawiają się w skargach konsumentów. Celem akcji jest kontrola stron jak największej liczby sklepów internetowych, by sprawdzić w tej sposób większą część rynku.
Dodatkowe informacje
Załącznik