Dane kontaktowe

Punkt EUROPE DIRECT
Zielona Góra

ul. Podgórna 7, pokój 143
65-057 Zielona Góra

tel. +48 95 785 11 45
tel. +48 95 785 11 47
tel. +48 881 969 648
tel. +48 664 940 061

europedirect-zielonagora@lubuskie.uw.gov.pl

Aktualności

Pomoc dla Przewozów Regionalnych (2021-04-21)

Wsparcie państwa na restrukturyzację dla spółki Przewozy Regionalne zostało zatwierdzona przez Komisję Europejską. Polska zobowiązała się jednocześnie na szybsze otwarcie regionalnych przewozów pasażerskich na konkurencję.

Komisja Europejska stwierdziła, że zastosowane przez Polskę środki mające na celu wsparcie restrukturyzacji spółki Przewozy Regionalne – ogólnopolskiego operatora regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich – są zgodne z unijnymi zasadami pomocy państwa.

Spółka Przewozy Regionalne jest największym operatorem regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich w Polsce i jedynym dostawcą usług publicznych kolejowego transportu pasażerskiego w siedmiu z szesnastu województw. Spółka, której większościowym właścicielem jest państwowa Agencja Rozwoju Przemysłu, ma trudności finansowe.

W styczniu 2018 r. Komisja wszczęła formalne postępowanie wyjaśniające aby ocenić, czy niektóre środki pomocy na rzecz spółki Przewozy Regionalne są zgodne z unijnymi zasadami pomocy państwa. Postępowanie objęło pomoc na restrukturyzację o wartości 770 mln zł (około 181 mln euro), zgłoszoną Komisji przez Polskę w 2015 r., jak również inne środki pomocy państwa przyznane spółce w ramach tej samej ogólnej restrukturyzacji przed 2015 r., a mianowicie:

  • pomoc na pokrycie poniesionych w przeszłości strat na łączną kwotę 2 403 mln zł (około 565 mln euro);
  • umowę o restrukturyzacji długu między spółką a polskim zarządcą infrastruktury kolejowej PKP PLK przewidującą restrukturyzację zobowiązań wobec państwowych spółek należących do grupy PKP w kwocie 1 902 mln zł (około 448 mln euro);
  • 25 porozumień zawartych przez spółkę Przewozy Regionalne z państwowymi wierzycielami, w których to porozumieniach przewidziano odroczenie terminu spłaty zobowiązań wobec tych wierzycieli w łącznej kwocie 1 106,4 mln zł (około 260 mln euro);
  • wsparcie w formie pomocy w zakresie szkoleń i rekrutacji udzielone w związku z pomocą de minimis i na ten sam cel (tj. zapewnienie ciągłości świadczenia regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich). Łącznie wsparcie to przekroczyło próg pomocy de minimis przewidziany w przepisach UE.

Komisja stwierdziła, że środki te były zarówno proporcjonalne, jak i konieczne do zapewnienia rentowności spółki Przewozy Regionalne, a tym samym do uniknięcia poważnych zakłóceń w świadczeniu istotnych usług w Polsce, do których to zakłóceń mogłaby doprowadzić niewypłacalność jedynego ogólnokrajowego dostawcy regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich.

W swojej ocenie Komisja uwzględniła w szczególności znaczenie, jakie mają sprawnie funkcjonujące regionalne przewozy pasażerskie dla ludności. Pod tym względem usługi kolejowe mają zasadnicze znaczenie dla zapewnienia łączności (np. umożliwienie dojazdów do pracy). Komisja uwzględniła również fakt, że polski sektor regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich różni się pod pewnymi względami od innych sektorów gospodarki. Przede wszystkim dlatego, że oferuje on usługi użytku publicznego o dużym znaczeniu na rynku, który generalnie jest niedofinansowany i nie jest jeszcze w pełni otwarty na konkurencję w Polsce i na poziomie UE.

Źródło: Komisja Europejska

wszystkie

Pomoc dla Przewozów Regionalnych (2021-04-21)

Wsparcie państwa na restrukturyzację dla spółki Przewozy Regionalne zostało zatwierdzona przez Komisję Europejską. Polska zobowiązała się jednocześnie na szybsze otwarcie regionalnych przewozów pasażerskich na konkurencję.

Komisja Europejska stwierdziła, że zastosowane przez Polskę środki mające na celu wsparcie restrukturyzacji spółki Przewozy Regionalne – ogólnopolskiego operatora regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich – są zgodne z unijnymi zasadami pomocy państwa.

Spółka Przewozy Regionalne jest największym operatorem regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich w Polsce i jedynym dostawcą usług publicznych kolejowego transportu pasażerskiego w siedmiu z szesnastu województw. Spółka, której większościowym właścicielem jest państwowa Agencja Rozwoju Przemysłu, ma trudności finansowe.

W styczniu 2018 r. Komisja wszczęła formalne postępowanie wyjaśniające aby ocenić, czy niektóre środki pomocy na rzecz spółki Przewozy Regionalne są zgodne z unijnymi zasadami pomocy państwa. Postępowanie objęło pomoc na restrukturyzację o wartości 770 mln zł (około 181 mln euro), zgłoszoną Komisji przez Polskę w 2015 r., jak również inne środki pomocy państwa przyznane spółce w ramach tej samej ogólnej restrukturyzacji przed 2015 r., a mianowicie:

  • pomoc na pokrycie poniesionych w przeszłości strat na łączną kwotę 2 403 mln zł (około 565 mln euro);
  • umowę o restrukturyzacji długu między spółką a polskim zarządcą infrastruktury kolejowej PKP PLK przewidującą restrukturyzację zobowiązań wobec państwowych spółek należących do grupy PKP w kwocie 1 902 mln zł (około 448 mln euro);
  • 25 porozumień zawartych przez spółkę Przewozy Regionalne z państwowymi wierzycielami, w których to porozumieniach przewidziano odroczenie terminu spłaty zobowiązań wobec tych wierzycieli w łącznej kwocie 1 106,4 mln zł (około 260 mln euro);
  • wsparcie w formie pomocy w zakresie szkoleń i rekrutacji udzielone w związku z pomocą de minimis i na ten sam cel (tj. zapewnienie ciągłości świadczenia regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich). Łącznie wsparcie to przekroczyło próg pomocy de minimis przewidziany w przepisach UE.

Komisja stwierdziła, że środki te były zarówno proporcjonalne, jak i konieczne do zapewnienia rentowności spółki Przewozy Regionalne, a tym samym do uniknięcia poważnych zakłóceń w świadczeniu istotnych usług w Polsce, do których to zakłóceń mogłaby doprowadzić niewypłacalność jedynego ogólnokrajowego dostawcy regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich.

W swojej ocenie Komisja uwzględniła w szczególności znaczenie, jakie mają sprawnie funkcjonujące regionalne przewozy pasażerskie dla ludności. Pod tym względem usługi kolejowe mają zasadnicze znaczenie dla zapewnienia łączności (np. umożliwienie dojazdów do pracy). Komisja uwzględniła również fakt, że polski sektor regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich różni się pod pewnymi względami od innych sektorów gospodarki. Przede wszystkim dlatego, że oferuje on usługi użytku publicznego o dużym znaczeniu na rynku, który generalnie jest niedofinansowany i nie jest jeszcze w pełni otwarty na konkurencję w Polsce i na poziomie UE.

Źródło: Komisja Europejska

wszystkie

drukujDrukuj poleć znajomemuPoleć znajomemu zapisz jako pdfZapisz jako PDF
Stronę redagował: Monika Kujawska - Marszałek 2021-04-21 06:55:16
na górę strony wstecz
Dołącz do nas na Facebooku!