Dane kontaktowe
Punkt EUROPE DIRECT
Zielona Góra
ul. Podgórna 7, pokój 143
65-057 Zielona Góra
Europejski Tydzień Mobilności (dawniej: Europejski Tydzień Zrównoważonego Transportu) organizowany jest co roku od 16 do 22 września, a jego zwieńczeniem jest Dzień bez samochodu (22 września). Celem inicjatywy jest rozpowszechnianie wiedzy oraz znaczenia zrównoważonego transportu.
Kampania zainicjowana przez Komisję Europejską w 2002 r. zachęca mieszkańców miast do zmiany niekorzystnych dla zdrowia przyzwyczajeń i wybierania alternatywnych, ekologicznych środków podróżowania: chodzenia pieszo, jazdy na rowerze, korzystania z komunikacji miejskiej lub carpoolingu. Tegoroczny temat przewodni kampanii to „Lepsze połączenia”, co oznacza lepiej skomunikowanych mieszkańców oraz lepiej skomunikowane miejsca.
Program Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ) znacząco wspiera zero- i niskoemisyjny transport publiczny. Ponad 9 mln zł z Funduszy Europejskich POIiŚ, które przeznaczyliśmy na ten obszar, to trzecia pod kątem wielkości przyznanych środków alokacja (po drogach i kolejach). Te pieniądze przekładają się na konkretne efekty w polskich miastach:
Większość tych inwestycji została już ukończona! Doskonale wiedzą to np. pasażerowie nowych, ekologicznych autobusów w Kędzierzynie-Koźlu, Zielonej Górze czy Poznaniu.
Jeszcze we wrześniu ogłoszony zostanie dodatkowy konkurs na dofinansowanie zero- i niskoemisyjnego taboru (tramwajowego, autobusowego i trolejbusowego). Będzie on skierowany do miast i ich obszarów funkcjonalnych objętych instrumentem ZIT, jak i miast średnich, w tym tracących funkcje społeczno-gospodarcze. Budżet konkursu to 150 mln zł. Szczegóły naboru zostaną opublikowane na stronie Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
Trzeba jednak pamiętać, że – by inwestycje w transport publiczny miały sens – konieczna jest globalna (choć lokalna) zmiana myślenia. Buspasy, priorytet dla komunikacji miejskiej na skrzyżowaniach, odpowiednia częstość kursowania, dostępność przystanków czy wygoda przesiadek – to kluczowe zmiany, które zachęcą podróżnych do przesiadania się z samochodów do autobusów czy tramwajów. Jak te zmiany wprowadzić z głową? I tutaj również z pomocą przychodzą środki POIiŚ – wkrótce ogłosimy konkurs na dofinansowanie opracowania planów Zrównoważonej Mobilności Miejskiej (SUMP). Alokacja w wysokości 5 mln zł przeznaczona będzie na przygotowanie takich planów, w tym wszystkich niezbędnych opracowań, np. badań ruchu, ankiet, przeprowadzenie procesu partycypacji społecznej, itp. Szczegóły będzie można znaleźć na stronie Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
Źródło: funduszeeuropejskie.gov.pl
Europejski Tydzień Mobilności (dawniej: Europejski Tydzień Zrównoważonego Transportu) organizowany jest co roku od 16 do 22 września, a jego zwieńczeniem jest Dzień bez samochodu (22 września). Celem inicjatywy jest rozpowszechnianie wiedzy oraz znaczenia zrównoważonego transportu.
Kampania zainicjowana przez Komisję Europejską w 2002 r. zachęca mieszkańców miast do zmiany niekorzystnych dla zdrowia przyzwyczajeń i wybierania alternatywnych, ekologicznych środków podróżowania: chodzenia pieszo, jazdy na rowerze, korzystania z komunikacji miejskiej lub carpoolingu. Tegoroczny temat przewodni kampanii to „Lepsze połączenia”, co oznacza lepiej skomunikowanych mieszkańców oraz lepiej skomunikowane miejsca.
Program Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ) znacząco wspiera zero- i niskoemisyjny transport publiczny. Ponad 9 mln zł z Funduszy Europejskich POIiŚ, które przeznaczyliśmy na ten obszar, to trzecia pod kątem wielkości przyznanych środków alokacja (po drogach i kolejach). Te pieniądze przekładają się na konkretne efekty w polskich miastach:
Większość tych inwestycji została już ukończona! Doskonale wiedzą to np. pasażerowie nowych, ekologicznych autobusów w Kędzierzynie-Koźlu, Zielonej Górze czy Poznaniu.
Jeszcze we wrześniu ogłoszony zostanie dodatkowy konkurs na dofinansowanie zero- i niskoemisyjnego taboru (tramwajowego, autobusowego i trolejbusowego). Będzie on skierowany do miast i ich obszarów funkcjonalnych objętych instrumentem ZIT, jak i miast średnich, w tym tracących funkcje społeczno-gospodarcze. Budżet konkursu to 150 mln zł. Szczegóły naboru zostaną opublikowane na stronie Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
Trzeba jednak pamiętać, że – by inwestycje w transport publiczny miały sens – konieczna jest globalna (choć lokalna) zmiana myślenia. Buspasy, priorytet dla komunikacji miejskiej na skrzyżowaniach, odpowiednia częstość kursowania, dostępność przystanków czy wygoda przesiadek – to kluczowe zmiany, które zachęcą podróżnych do przesiadania się z samochodów do autobusów czy tramwajów. Jak te zmiany wprowadzić z głową? I tutaj również z pomocą przychodzą środki POIiŚ – wkrótce ogłosimy konkurs na dofinansowanie opracowania planów Zrównoważonej Mobilności Miejskiej (SUMP). Alokacja w wysokości 5 mln zł przeznaczona będzie na przygotowanie takich planów, w tym wszystkich niezbędnych opracowań, np. badań ruchu, ankiet, przeprowadzenie procesu partycypacji społecznej, itp. Szczegóły będzie można znaleźć na stronie Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
Źródło: funduszeeuropejskie.gov.pl