Dane kontaktowe
Punkt EUROPE DIRECT
Zielona Góra
ul. Podgórna 7, pokój 143
65-057 Zielona Góra
Komisja Europejska opublikowała raport dotyczący rozpatrywania skarg i egzekwowania praw pasażerów transportu lotniczego w Europie w latach 2010-2012. Z raportu wynika, że liczba skarg kierowanych do władz krajowych dotyczących odszkodowań i pomocy zmniejszyła się od pamiętnego roku 2010 (chmura pyłu wulkanicznego, zakłócenia spowodowane opadami śniegu). Linie lotnicze ukarane zostają jedynie w 1 proc. przypadków, ponieważ większość skarg regulowana jest bez konieczności uciekania się do takich środków w celu zapewnienia egzekwowania praw pasażerów. Skargi składane przez osoby niepełnosprawne i osoby o ograniczonej sprawności ruchowej dotyczące problemów w transporcie lotniczym utrzymują się na bardzo niskim poziomie i w takich przypadkach nie nałożono żadnej kary na linie lotnicze.
Siim Kallas, wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej odpowiedzialny za transport, powiedział: „Jestem dumny z osiągnięć Europy w dziedzinie praw pasażerów w ostatnich pięciu latach. Ale prawa mają znaczenie tylko wtedy, gdy są skutecznie egzekwowane. Komisja będzie starała się zapewnić, by podróżni byli w pełni świadomi swych praw i wiedzieli, jak złożyć skargę, jeżeli zajdzie taka potrzeba. Głównym celem trwającego przeglądu praw pasażerów linii lotniczych jest również usprawnienie stosowania i egzekwowania tych praw”.
Statystyki oparte są na danych dostarczonych przez krajowe organy wykonawcze z 28 państw członkowskich oraz Islandii, Norwegii i Szwajcarii. Główne wnioski z raportu są następujące:
Raport Komisji dostępny jest tutaj
Informacje ogólne
Dane te obejmują obydwa rozporządzenia w sprawie praw pasażerów linii lotniczych: Rozporządzenie (WE) nr 261/2004 ustanawiające wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład, odwołania lub dużego opóźnienia lotów oraz rozporządzenie (WE) nr 1107/2006 w sprawie praw osób niepełnosprawnych oraz osób o ograniczonej sprawności ruchowej podróżujących drogą lotniczą.
Komisja zobowiązuje się do zapewnienia, by obywatele mogli skutecznie korzystać z przysługujących im praw w czasie podróży drogą lotniczą. Jednocześnie Komisja angażuje się we wspieranie równych szans między przewoźnikami lotniczymi w całej UE m.in poprzez zachęcanie do upubliczniania informacji o karach nałożonych przez władze państw członkowskich. Niniejszy dokument statystyczny jest odpowiedzią na prośby napływające z różnych źródeł (m.in. z Parlamentu Europejskiego, państw członkowskich, branży transportu lotniczego) o rzetelne dane dotyczące tego, w jaki sposób państwa członkowskie wypełniają swoje obowiązki w zakresie rozpatrywania i egzekwowania skarg.
Dalsze działania
W dniu 13 marca 2013 r. Komisja zaproponowała pakiet środków w celu zapewnienia, by pasażerowie linii lotniczych mieli nowe i lepsze prawa do informacji, opieki i zmiany planu podróży, jeżeli utknęli na lotnisku, a także do usprawnionej procedury składania skarg i do skuteczniejszych środków wykonawczych.
Wniosek ten jest obecnie przedmiotem dyskusji w Parlamencie Europejskim i Radzie.
Wiceprzewodniczący Siim Kallas w serwisie Twitter
Kontakt:
(+32 2 298 76 38) (+32 2 295 74 61)Informacje dla obywateli: Europe Direct pod nr tel. 00 800 6 7 8 9 10 11 lub pocztą elektroniczną
Komisja Europejska opublikowała raport dotyczący rozpatrywania skarg i egzekwowania praw pasażerów transportu lotniczego w Europie w latach 2010-2012. Z raportu wynika, że liczba skarg kierowanych do władz krajowych dotyczących odszkodowań i pomocy zmniejszyła się od pamiętnego roku 2010 (chmura pyłu wulkanicznego, zakłócenia spowodowane opadami śniegu). Linie lotnicze ukarane zostają jedynie w 1 proc. przypadków, ponieważ większość skarg regulowana jest bez konieczności uciekania się do takich środków w celu zapewnienia egzekwowania praw pasażerów. Skargi składane przez osoby niepełnosprawne i osoby o ograniczonej sprawności ruchowej dotyczące problemów w transporcie lotniczym utrzymują się na bardzo niskim poziomie i w takich przypadkach nie nałożono żadnej kary na linie lotnicze.
Siim Kallas, wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej odpowiedzialny za transport, powiedział: „Jestem dumny z osiągnięć Europy w dziedzinie praw pasażerów w ostatnich pięciu latach. Ale prawa mają znaczenie tylko wtedy, gdy są skutecznie egzekwowane. Komisja będzie starała się zapewnić, by podróżni byli w pełni świadomi swych praw i wiedzieli, jak złożyć skargę, jeżeli zajdzie taka potrzeba. Głównym celem trwającego przeglądu praw pasażerów linii lotniczych jest również usprawnienie stosowania i egzekwowania tych praw”.
Statystyki oparte są na danych dostarczonych przez krajowe organy wykonawcze z 28 państw członkowskich oraz Islandii, Norwegii i Szwajcarii. Główne wnioski z raportu są następujące:
Raport Komisji dostępny jest tutaj
Informacje ogólne
Dane te obejmują obydwa rozporządzenia w sprawie praw pasażerów linii lotniczych: Rozporządzenie (WE) nr 261/2004 ustanawiające wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład, odwołania lub dużego opóźnienia lotów oraz rozporządzenie (WE) nr 1107/2006 w sprawie praw osób niepełnosprawnych oraz osób o ograniczonej sprawności ruchowej podróżujących drogą lotniczą.
Komisja zobowiązuje się do zapewnienia, by obywatele mogli skutecznie korzystać z przysługujących im praw w czasie podróży drogą lotniczą. Jednocześnie Komisja angażuje się we wspieranie równych szans między przewoźnikami lotniczymi w całej UE m.in poprzez zachęcanie do upubliczniania informacji o karach nałożonych przez władze państw członkowskich. Niniejszy dokument statystyczny jest odpowiedzią na prośby napływające z różnych źródeł (m.in. z Parlamentu Europejskiego, państw członkowskich, branży transportu lotniczego) o rzetelne dane dotyczące tego, w jaki sposób państwa członkowskie wypełniają swoje obowiązki w zakresie rozpatrywania i egzekwowania skarg.
Dalsze działania
W dniu 13 marca 2013 r. Komisja zaproponowała pakiet środków w celu zapewnienia, by pasażerowie linii lotniczych mieli nowe i lepsze prawa do informacji, opieki i zmiany planu podróży, jeżeli utknęli na lotnisku, a także do usprawnionej procedury składania skarg i do skuteczniejszych środków wykonawczych.
Wniosek ten jest obecnie przedmiotem dyskusji w Parlamencie Europejskim i Radzie.
Wiceprzewodniczący Siim Kallas w serwisie Twitter
Kontakt:
Helen Kearns (+32 2 298 76 38)Dale Kidd (+32 2 295 74 61)Informacje dla obywateli: Europe Direct pod nr tel. 00 800 6 7 8 9 10 11 lub pocztą elektroniczną