Aktualności

Podróżni! Poznajcie swoje prawa! (2013-06-26)

W najbliższe wakacje po raz pierwszy podróżujący po UE będą chronieni całym arsenałem praw niezależnie od tego, czy przemieszczają się samolotem, koleją, statkiem, autobusem czy autokarem. Jednocześnie badania pokazują, że dwie trzecie pasażerów nie zna swoich praw. Dlatego KE rozpoczyna nową kampanię informacyjną. W Warszawie w piątek 28 czerwca na Lotnisku im. Chopina każdy pasażer będzie mógł zapytać eksperta o przysługujące mu prawa.

Siim Kallas, wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej odpowiedzialny za mobilność i transport, powiedział: - Dla milionów Europejczyków wakacje to czas zasłużonego wypoczynku i większość z nich będzie podróżować bez najmniejszego problemu. Czasem jednak sprawy skomplikują się. Tego lata po raz pierwszy turyści mogą podróżować po Europie - od Londynu po Lizbonę czy Lublanę - ze świadomością, że są chronieni przez prawa pasażerów na mocy przepisów unijnych, niezależnie od tego gdzie i jak podróżują.Podróżni muszą jednak znać swoje prawa, żeby móc z nich skorzystać.Ta kampania dostarczy im więcej informacji.

Od 25 do 28 czerwca w Brukseli, Atenach-Pireusie i Sofii będą odbywać się imprezy inicjujące kampanię, a w Warszawie zorganizowany zostanie dzień informacyjny poświęcony prawom pasażerów. Na lotnisku im. Chopina będzie można porozmawiać m.in. z przedstawicielem ECC-Net Polska dyrektorem Piotrem Stańczakiem, prawnikiem i specjalistą ds. komunikacji. Stoisko będzie czynne od 10:00-16:00 (dyżur prasowy - 11:00-13:00).

Rozpoczęcie kampanii

W ramach nowej dwuletniej kampanii na lotniskach, w portach, na dworcach autobusowych i kolejowych w całej Europie rozwieszone zostaną przyciągające uwagę plakaty. We wszystkich językach UE dostępne też będą ulotki i informacje w internecie. Nowa kampania bazuje na poprzedniej inicjatywie i ma na celu w szczególności uświadomienie pasażerom praw przysługujących im podczas podróży transportem wodnym oraz autobusem lub autokarem. 

Wiceprzewodniczący Siim Kallas rozpocznie oficjalnie nową kampanię na Dworcu Południowym w Brukseli 26 czerwca o godz. 15.00, przy stoisku Europejskiego Centrum Konsumenckiego (na przeciwko punktu informacyjnego dla połączeń krajowych), a następnie weźmie udział w spotkaniu z zainteresowanymi stronami i dziennikarzami w Salon de District (terminal 22). Pasażerowie będą zachęcani do wzięcia udziału w całodniowym quizie, w którym będzie można wygrać drobne nagrody. W imprezie wezmą udział:

  • Melchior Wathelet, sekretarz stanu ds. środowiska, energii i mobilności;
  • Jannie Haeck, dyrektor generalny holdingu SNCB/NMBS;
  • Luc Lallemand, dyrektor generalny Infrabel;
  • Marc Descheemaecker, dyrektor generalny SNCB/NMBS;
  • Libor Lochman, dyrektor naczelny Wspólnoty Kolei Europejskich.

W pierwszym tygodniu kampanii odbędą się prelekcje prominentnych mówców w trzech innych miejscach Europy:

  • w terminalu portowym w Atenach-Pireusie: prelekcja Fotisa Karamitsosa, dyrektora w Dyrekcji Generalnej ds. Mobilności i Transportu Komisji Europejskiej, w czwartek 27 czerwca w godzinach 12:00–14:00;
  • na dworcu autobusowym w Sofii, w piątek 28 czerwca, w godz. 10.00–15.00;
  • w Warszawie, podczas dnia informacyjnego poświęconego prawom pasażerów, wraz z Europejskim Centrum Konsumenckim, w piątek 28 czerwca (impreza o charakterze publicznym w godz. 10.00–16.00 oraz spotkanie z prasą w godz. 11.00–13.00).

 Po co ta nowa kampania?

  • 59 proc. osób podróżujących samolotem w UE nie zna swoich praw podczas podróży, 34 proc. je zna, a 7 proc. nie ma na ten temat zdania[2].
  • 66 proc. obywateli UE nie zna swoich praw umownych przy zakupie biletu na przejazd, a 34 proc. je zna[3].
  • Jeden na sześciu Europejczyków jest niepełnosprawny. Oprócz tego, ogólny trend starzenia się populacji europejskiej będzie źródłem stałego wzrostu liczby pasażerów potrzebujących szczególnej pomocy ze względu na niepełnosprawność lub ograniczoną sprawność ruchową. Jednym z celów przepisów dotyczących praw pasażerów jest stworzenie osobom niepełnosprawnym i osobom o ograniczonej sprawności ruchowej takich samych możliwości podróżowania jak pozostałym obywatelom.
  • UE jest pierwszym obszarem na świecie z pełnym katalogiem praw pasażerów obowiązujących we wszystkich rodzajach transportu (lotniczym, kolejowym, wodnym, autobusowym i autokarowym). Obywatele muszą być lepiej poinformowani o przysługujących im teraz na mocy przepisów unijnych prawach.

 W jaki sposób mogą Państwo uzyskać informacje na temat praw pasażerów?

wszystkie

drukujDrukuj poleć znajomemuPoleć znajomemu zapisz jako pdfZapisz jako PDF
Stronę redagował: Wojciech Olszewski 2013-06-26 13:39:45
na górę strony wstecz
Dołącz do nas na Facebooku!