Dane kontaktowe

Punkt EUROPE DIRECT
Zielona Góra

ul. Podgórna 7, pokój 143
65-057 Zielona Góra

tel. +48 95 785 11 45
tel. +48 95 785 11 47
tel. +48 881 969 648
tel. +48 664 940 061

europedirect-zielonagora@lubuskie.uw.gov.pl

Aktualności

E-handel do poprawki (2019-03-01)

Prawie dwie trzecie witryn internetowych oferujących produkty, usługi lub treści cyfrowe, które sprawdziła KE, zawierała niejasne lub nieprawdziwe informacje na temat ceny lub warunków promocji. - Konsumenci często otrzymują informacje wprowadzające w błąd, a ceny są wyższe niż zakładali. Należy z tym skończyć – alarmuje komisarz ds. sprawiedliwości Vĕra Jourová.

Komisja Europejska i krajowe urzędy ochrony konsumentów opublikowały wyniki ogólnounijnego przeglądu 560 sklepów internetowych oferujących towary, usługi i treści cyfrowe, takie jak odzież lub obuwie, oprogramowanie komputerowe lub bilety na imprezy rozrywkowe. Około 60 proc. zawierało nieprawidłowości w zakresie przestrzegania unijnych przepisów ochrony konsumentów. Chodzi głównie o sposób prezentowania cen i ofert specjalnych.

Vĕra Jourová, komisarz do spraw sprawiedliwości, konsumentów i równouprawnienia płci, powiedziała: - Zakupy przez internet dają konsumentom wiele możliwości. Ponad połowa stron internetowych wykazuje jednak nieprawidłowości, przede wszystkim jeśli chodzi o sposób prezentowania informacji o cenach i obniżkach. Należy z tym skończyć, gdyż konsumenci często otrzymują informacje wprowadzające w błąd, a ceny są wyższe niż zakładali. Jestem bardzo zaniepokojona tym, na jak wielu stronach internetowych występują problemy – mam nadzieję, że nie są one zamierzone. Sprzedawcy internetowi muszą w pełni przestrzegać unijnych zasad ochrony konsumentów. Krajowe urzędy ochrony konsumentów, przy wsparciu Komisji, podejmą teraz niezbędne kroki, aby zapobiegać takim nieuczciwym praktykom handlowym.

W przypadku ponad 31 proc. stron internetowych oferujących zniżki urzędy ochrony konsumentów podejrzewały, że oferty specjalne nie były prawdziwe, lub stwierdziły, że sposób obliczania obniżonej ceny jest niejasny.

Na 211 stronach internetowych cena końcowa w momencie płatności była wyższa niż początkowo oferowana cena. 39 proc. sprzedawców nie zamieściło właściwych informacji o dodatkowych, nieuniknionych opłatach za dostawę, o metodach płatności, opłatach za rezerwacje i innych podobnych opłatach dodatkowych. Prawo ochrony konsumentów UE zobowiązuje sprzedawców do przedstawiania cen uwzględniających wszystkie obowiązkowe koszty, a jeżeli takich kosztów nie da się z góry obliczyć, należy przynajmniej w jasny sposób poinformować konsumentów o ich istnieniu.

Dalsze nieprawidłowości dotyczące wymogów w zakresie informacji:

  • W 59 proc. 560 stron objętych przeglądem sprzedawcy nie dopełnili obowiązku zapewnienia łatwego dostępu do platformy internetowego rozstrzygania sporów (platforma ODR). Udzielenie takiego dostępu jest obowiązkowe na mocy prawa UE. Platforma ODR umożliwia konsumentom i sprzedawcom rozstrzyganie sporów bez konieczności kierowania sprawy do sądu.
  • W przypadku prawie 30 proc. stron internetowych stwierdzono nieprawidłowości w odniesieniu do sposobu przedstawiania informacji na temat prawa konsumentów do odstąpienia od umowy. Zgodnie z prawem UE należy podawać konsumentom jasne informacje o przysługującym im prawie do odstąpienia od umowy w momencie dokonywania zakupów przez internet.

Dalsze działania

Urzędy ochrony konsumentów uruchomią krajowe procedury egzekucyjne w stosownych przypadkach, aby zapewnić pełne przestrzeganie przepisów przez sprzedawców.

wszystkie

E-handel do poprawki (2019-03-01)

Prawie dwie trzecie witryn internetowych oferujących produkty, usługi lub treści cyfrowe, które sprawdziła KE, zawierała niejasne lub nieprawdziwe informacje na temat ceny lub warunków promocji. - Konsumenci często otrzymują informacje wprowadzające w błąd, a ceny są wyższe niż zakładali. Należy z tym skończyć – alarmuje komisarz ds. sprawiedliwości Vĕra Jourová.

Komisja Europejska i krajowe urzędy ochrony konsumentów opublikowały wyniki ogólnounijnego przeglądu 560 sklepów internetowych oferujących towary, usługi i treści cyfrowe, takie jak odzież lub obuwie, oprogramowanie komputerowe lub bilety na imprezy rozrywkowe. Około 60 proc. zawierało nieprawidłowości w zakresie przestrzegania unijnych przepisów ochrony konsumentów. Chodzi głównie o sposób prezentowania cen i ofert specjalnych.

Vĕra Jourová, komisarz do spraw sprawiedliwości, konsumentów i równouprawnienia płci, powiedziała: - Zakupy przez internet dają konsumentom wiele możliwości. Ponad połowa stron internetowych wykazuje jednak nieprawidłowości, przede wszystkim jeśli chodzi o sposób prezentowania informacji o cenach i obniżkach. Należy z tym skończyć, gdyż konsumenci często otrzymują informacje wprowadzające w błąd, a ceny są wyższe niż zakładali. Jestem bardzo zaniepokojona tym, na jak wielu stronach internetowych występują problemy – mam nadzieję, że nie są one zamierzone. Sprzedawcy internetowi muszą w pełni przestrzegać unijnych zasad ochrony konsumentów. Krajowe urzędy ochrony konsumentów, przy wsparciu Komisji, podejmą teraz niezbędne kroki, aby zapobiegać takim nieuczciwym praktykom handlowym.

W przypadku ponad 31 proc. stron internetowych oferujących zniżki urzędy ochrony konsumentów podejrzewały, że oferty specjalne nie były prawdziwe, lub stwierdziły, że sposób obliczania obniżonej ceny jest niejasny.

Na 211 stronach internetowych cena końcowa w momencie płatności była wyższa niż początkowo oferowana cena. 39 proc. sprzedawców nie zamieściło właściwych informacji o dodatkowych, nieuniknionych opłatach za dostawę, o metodach płatności, opłatach za rezerwacje i innych podobnych opłatach dodatkowych. Prawo ochrony konsumentów UE zobowiązuje sprzedawców do przedstawiania cen uwzględniających wszystkie obowiązkowe koszty, a jeżeli takich kosztów nie da się z góry obliczyć, należy przynajmniej w jasny sposób poinformować konsumentów o ich istnieniu.

Dalsze nieprawidłowości dotyczące wymogów w zakresie informacji:

  • W 59 proc. 560 stron objętych przeglądem sprzedawcy nie dopełnili obowiązku zapewnienia łatwego dostępu do platformy internetowego rozstrzygania sporów (platforma ODR). Udzielenie takiego dostępu jest obowiązkowe na mocy prawa UE. Platforma ODR umożliwia konsumentom i sprzedawcom rozstrzyganie sporów bez konieczności kierowania sprawy do sądu.
  • W przypadku prawie 30 proc. stron internetowych stwierdzono nieprawidłowości w odniesieniu do sposobu przedstawiania informacji na temat prawa konsumentów do odstąpienia od umowy. Zgodnie z prawem UE należy podawać konsumentom jasne informacje o przysługującym im prawie do odstąpienia od umowy w momencie dokonywania zakupów przez internet.

Dalsze działania

Urzędy ochrony konsumentów uruchomią krajowe procedury egzekucyjne w stosownych przypadkach, aby zapewnić pełne przestrzeganie przepisów przez sprzedawców.

wszystkie

drukujDrukuj poleć znajomemuPoleć znajomemu zapisz jako pdfZapisz jako PDF
Stronę redagował: Monika Kujawska - Marszałek 2019-03-01 13:32:45
na górę strony wstecz
Dołącz do nas na Facebooku!